Tržište odavno ne postoji. Ako ga je ikada bilo sem u snoviđenjima ekonomista. Ne postoji tražnja koju zadovoljava određena proizvodnja. Naprotiv, ne proizvodi se prvo roba već potrošač za tu robu.
Evo šta je o tome, još 1928. godine, pisao Edvard Bernajs:
„Masovna proizvodnja je profitabilna samo ako se može održati njen ritam – to jest, ako može da nastavi da prodaje svoj proizvod u stalnim ili rastućim količinama. Kao rezultat toga, za razliku od izrade u sistemu proizvodnje malih pogona koji je bio tipičan pre jednog veka i gde je potražnja krojila snabnedvanje, danas snabdevač mora aktivno da traži i kreira potražnju koja mu je neophodna. Jedna fabrika, potencijalno sposobna da snabdeva celi kontinent svojim određenim proizvodom, ne može sebi dozvoliti da čeka da javnost zatraži njen proizvod; ona mora ostati u neprestanom dodiru sa najširom javnošću posredstvom advertajzinga i propagande, da bi obezbedila neprestanu potražnju koja jedina može da učini njen skupi proizvodni pogon profitabilnim. Ona zahteva daleko složeniji sistem distribucije nego ona prethodna. Stvoriti potrošače je novi problem. Morate razumeti ne samo svoj sopstveni biznis – proizvodnju određenog proizvoda – već takođe i strukturu, ličnost i predrasude potencijalno univerzalne javnosti.“
(Edvard Bernajs Propaganda, Ammonite 2014, preveo Vladimir Krakov)
Evo šta je o tome, još 1928. godine, pisao Edvard Bernajs:
„Masovna proizvodnja je profitabilna samo ako se može održati njen ritam – to jest, ako može da nastavi da prodaje svoj proizvod u stalnim ili rastućim količinama. Kao rezultat toga, za razliku od izrade u sistemu proizvodnje malih pogona koji je bio tipičan pre jednog veka i gde je potražnja krojila snabnedvanje, danas snabdevač mora aktivno da traži i kreira potražnju koja mu je neophodna. Jedna fabrika, potencijalno sposobna da snabdeva celi kontinent svojim određenim proizvodom, ne može sebi dozvoliti da čeka da javnost zatraži njen proizvod; ona mora ostati u neprestanom dodiru sa najširom javnošću posredstvom advertajzinga i propagande, da bi obezbedila neprestanu potražnju koja jedina može da učini njen skupi proizvodni pogon profitabilnim. Ona zahteva daleko složeniji sistem distribucije nego ona prethodna. Stvoriti potrošače je novi problem. Morate razumeti ne samo svoj sopstveni biznis – proizvodnju određenog proizvoda – već takođe i strukturu, ličnost i predrasude potencijalno univerzalne javnosti.“
(Edvard Bernajs Propaganda, Ammonite 2014, preveo Vladimir Krakov)