петак, 27. јул 2018.

Plodotvorni predah

Kada pisac uoči da se ponavlja, vreme je da predahne. Da zastane, da se osvrne.
Da pokuša da sebe prevaziđe. Da pronađe drugačiji pristup, drugačije postupke.
Pisac, najpre, ovlada izvesnim postupcima, a zatim postupci vladaju njime. Nameću se i vode ga snagom atuomatizma. Pružaju mu izvesnu sigurnost, svakako. Spasavaju suočavanja sa užasom bezobličnog.
A upravo se to bezoblično mora uvek iznova uobličavati.
Period nepisanja su podjednako važni, ako ne i važniji, od perioda pisanja. Predah je plodotvoran.

понедељак, 9. јул 2018.

Doktor Strendžlav van filmske fikcije

Sećate se Kjubrikovog Strendžlava, onog što je pobedio strah i zavoleo bombu?
A kakva je nuklearna priča van filmske fikcije?
Evo svedočanstva iz prve ruke:
"The first SIOP in December 1960 planned an overwhelming knockout blow. Moscow alone was targeted with at least eighty nuclear weapons, and every Russian city with a population greater than 25,000 would be hit by at least one. China would get the same, for no particular reason. Ellsberg was surprised to discover that the planners had not been afraid to add up the probable number of dead. Over the first six months following the initial strike they estimated that about half the population of Russia and China would die of radiation effects alone—a total of about 380 million people. Three things about this plan convinced Ellsberg to do what he could to stop it: its magnitude, its all-or-nothing character, and the fact that General LeMay had reserved to himself the power to decide when to order the attack."
The Nuclear Worrier Thomas Powers
http://www.nybooks.com/articles/2018/01/18/daniel-ellsberg-nuclear-worrier/

Prikaz knjige:
The Doomsday Machine: Confessions of a Nuclear War Planner
by Daniel Ellsberg


субота, 7. јул 2018.

Čovek je samo reč

Povremeno me pohode stare, svima poznate pesmice. Vrzmaju se po glavi da bi mutirale nekako same od sebe, prilagodivši se novim okolostima.
Up–to–date varijanta jedne od njih glasi:

недеља, 1. јул 2018.

субота, 30. јун 2018.

Ono iza

Kod masovnih predstava kakva je svetsko fudbalsko prvenstvo, najviše me zanima ono iza, ono što se ne pokazuje. Ne ono što se dešava na stadionima i pred kamerama već ona organizaciono-finansijsko-bezbednosna mašinerija koja je, u pozadini, u pogonu.
Ono iza je uvek važnije od onog ispred. Uzbudljiviji su od bilo koje utakmice zapleti za koje ne žele da znamo.